miercuri, 5 mai 2010

40 de ani de carieră artistică pentru Vasile Conea


Celebrul interpret de muzică populară Vasile Conea sărbătoreşete 40 de ani de carieră artistică, printr-un spectacol grandios, la Timişoara. Marele spectacol, care va reuni 30 dintre cele mari nume ale scenei de muzică populară din România, are loc joi 05 Mai, de la ora 18, la Sala „Capitol”. Vor urca pe scenă: Nicoleta Voica, Nicu Novac, Tiberiu Ceia, Mirela Petrean, Luciana Văduva şi mulţi alţii. Intrarea este liberă la spectacolul care marchează 40 de ani de muzică nemuritoare a lui Vasile Conea.



Regele doinelor la 40 de ani de bătut scenele 

Vasile Conea interzis înainte de 89 pentru că fredona în română melodii sârbeşti...
 
40 de ani de când a ţinut pentru prima dată microfonul în mână, munţi de amintiri şi niciun regret. „Regele doinelor” cum a fost alintat de-a lungul timpului Vasile Conea nu este un maestru al vorbelor. Dacă s-ar putea la fiecare întrebare ţi-ar răspunde printr-o strofă dintr-o doină... E mult mai fascinant însă... Cântecul a bătut totul în viaţa lui. Vocea lui i-a fermecat de-a lungul timpului pe românii din întreaga lume. Nu uită turneele prelungite din Asutralia sau America, dar nici nunţile pe care a trebuit să le onoreze deşi pentru aceasta trebuia să parcurgă uneori şi mii de kilometri distanţă.

Interzis pentru că a vrut să distreze oamenii

Vasile Conea nu poate uita nici ce i s-a întâmplat înainte de 1989. Când a fost interzis pentru că a avut curajul să cânte în românşete doinele sârbeşti. „Erau cântece mai liberale, dar nu am crezut că se poate întâmpla aşa ceva. Ridicam sălile în picioare şi am ajuns să fiu chemat la multe nunţi sârbeşti. Îmi amintesc şi acum că la turneul de America am cântat o melodie în sârbşte despre Bosnia. Patronul care era un bosniac s-a pus în genunchi şi a început să plângă”, îşi aminteşte Regele doinelor. Toate au rămas însă o frumoasă amintire, sau din contră. Joi, de la ora 18, la Sala Capitol, Vasile Conea dă un spectacol grandios, cu prilejul aniversării. Pentru el vor cânta 30 dintre cele mai mari nume ale scenei de muzică populară din întreaga ţară.

Românii nu mai ştiu să se distreze

A avut o viaţă grea. Tatăl i-a murit la vârsta de 5 ani şi mama a fost nevoită să-l dea la casa de copii. Nu putea să aibă grijă de toţi copii pe care îi avea. Vasile Conea a trecut peste renghiul jucat de soartă. Mai mult, în ultimele clipe de viaţă el a rămas ultimul dintre fraţi care şi-a îngrijit mama. Chiar dacă a avut zeci de admiratoare şi a primit de mii de ori flori şi bileţele de amor, Vasile Conea susţine că cel mai tare a iubit-o pe Florica. După 25 de ani de căsnicie se simt la fel ca în prima zi în care s-au cunoscut. După 40 de ani de cântat şi 60 de ani de viaţă, Conea recunoşate că înainte de 1989 se câştiga mult mai bine din muzică. „Pe atunci cântm la nunţi întreaga noapte şi primeam câte 15.000 de lei. Acum banul nu mai are valoare şi nici oamenii nu se mai distrează o noape întreagă la nunţi. Nu mai cânt mai mult de două ore, deşi am programări şi cum mai bine de un an înaintea unei nunţi”. Momentul său de glorie nu a fost însă nici în turenele din Australia, nici în cele SUA, nici în Austria sau în Serbia unde comunităţile româneştei îl adorau. „La un spectacol în 1987, în Parcul Rozelor studenţii au aprins fălcii şi au strigat numele meu minute în şir. Spectacolul a fost oprit atunci de Dehelanu. Studenţii s-au îndreptrat cu făcliile spre centru. A fost primul semn văzut de mine că sistemul comunist este pe ducă în Românai”.

Nu a uitat nicio melodie

A scos peste 400 de melodii şi 27 de casete, DV-duri şi discuri. Anii au trecut, dar vocea lui a rămas identică. „Vocea nu mi-a tremurat niciodată, dar înaintea oricărui spectacol, indiferent în ce moment al careierei ai fi e normal să ai emoţii. Vrei ca totul să iasă perfect”. Îi place muzica mai mult ca viaţa şi este convins că va cânta până când va închide ochii. Iubeşte să cânte pentru oamenii care îi apreciază cu adevărat muzica. „Nu am uitat niciodată vreo melodie de a mea deşi sunt câteva sute. De multe ori rămân şocat când cineva mă pune să cânt la vreo nuntă o melodie de la începuturi. O melodie pe care uneori nu am mai cântat-o de 30 sau chiar 40 de ani. Am văzut petrecăreţi care aruncau toţi banii când le cântam la masă. Nu mi-a plăcut niciodată acest lucru şi îi opream când exagerau. Au fost mulţi pe care când îi vedeam câţi bani pot să-mi dea le explicam că în ritmul acesta după o beţie ar putea ajunge săraci. Şi eu am dat bani la muzicanţi, dar în toate trebuie să existe o limită”.
sursa:ZIUA DE VEST

Anotimpuri
Autor: Ionel Peia
Anotimpuri, anotimpuri
Şe dân vremi îndepărtace
Cu lăuţ şî cu alămuri
Dă Vivaldi-aţ fost cântace,

Anotimpuri, anotimpuri
Şe vă fugăriţ întruna
Dă ghingeşti că pierjeţ trenu
Care treşe ca furtuna...

Anotimpuri, anotimpuri,
Staţ, măi zăboviţ un pic,
Că mă uit şî văd că ghemu
Să prefaşe tăt măi mic.

Aţ pucea să măi rămâneţ
“La Poşmândre”, “La Givan”
Ori la “Gura Satului”,
Fiecare câci-un an.

Iarna poace ca să pleşe
După două săptămâni,
Că să poartă mult pre reşe
Cu copii şî cu bătrâni.

Anotimpuri, anotimpuri,
Tare draji m-aţ fost voi mie.
Dacă ghemu nu s-ar rupe,
V-aş cânta o veşnişie.

3 comentarii:

  1. Mult respect si admiratie pentru maestru Vasile Conea , un mare artist cu un mare caracter...multa sanatate si sa ne canti multi multi ani -Cristian Pescar-Bistrita

    RăspundețiȘtergere
  2. MI-AI ÎNCÂNTAT ZILELE ȘI NOPȚILE MAESTRE ! EȘTI UNUL DINTRE MARII SOLIȘTI AI MUZICII POPULARE ROMÂNEȘTI CARE AI FĂCUT ȘI FACI FALA BANATULUI ÎN LUME ! LA MULȚI ANI ! SĂ NE TRĂIEȘTI MAESTRE !! Valeriu Bălțățeanu-Smadovița, Mehedinți

    RăspundețiȘtergere
  3. Maestre vă ascult de când aveam 6-7 ani, din 1981 aproximativ, să vă dea Dumnezeu sănătate să ne putem bucura de vocea dumneavoastră mult timp și de acum încolo..

    RăspundețiȘtergere